Kahvilla yhteiskunnallisen yrittäjän kanssa

Mirjami pukeutuneena Remaken tuotokseen

SYY Akatemiasta saimme tehtäväksi käydä juttelemassa ihan ihkaoikean yhteiskunnallisen yrittäjän kanssa. Niinpä minä siis päädyin Mirjami Malleus-Lemettisen luo Remake EkoDesignintiloihin. Kahvikin ehti jäähtyä kupissani, kun kirjoitin kynä sauhuten muistiinpanoja yrittäessäni pysyä Mirjamin vauhdissa. Päällimmäisenä mieleeni jäivätkin energisyys, määrätietoisuus ja motivoituneisuus, jotka varmasti ovat niitä piirteitä, jotka ovat auttaneet Mirjamia menestymään yhteiskunnallisena yrittäjänä.

Mirjamin yritys Remake EkoDesign lähti käyntiin Eko-Ompelimona 2007, keskittyen vanhojen vaatteiden ja asusteiden korjaamiseen ja tuunaamiseen asiakkaille. Remake on sittemmin laajentunut mm. EkoPuodin vetäjäksi. EkoPuoti on tila erilaisten hyvinvointipalveluiden tarjoajille ja muille ekologisille toimijoille. Yritys perustuu hyvin vahvasti perustajiensa arvomaailmalle, ja edelleenkin Mirjami tekee päätökset näitä arvoja tiukasti seuraten.

Mirjami oli pohtinut yrityksen perustamista ystävänsä kanssa jo pidempään, mutta sopivaa hetkeä/ajatusta/jne. ei ollut löytynyt. Eräänä iltana inspiraatio kuitenkin iski, Mirjami kaivoi esiin vanhan mallinukkensa ja loihti sille äidin vanhasta huivista liivijakun. Siitä ajatus Remakesta lähti liikkeelle ja Mirjami otti heti yhteyttä ystäväänsä, että NYT perustetaan se yritys. Motivaatio oli suuri, ja sen ja päättäväisyyden voimalla yritys saatiin vauhdilla pystyyn, vaikka epäilijöitäkin löytyi ja aiempaa yrittäjäosaamista ei paljoa ollutkaan. Eko-Ompelimolle oli ilmiselvästi kysyntää, sillä Mirjami teki ensimmäisen tv-esiintymisensä asian tiimoilta jo ennen kuin yritys edes varsinaisesti lähti käyntiin. Asiakkaitakin riitti alusta lähtien.

Juttelimme myös laajemmin siitä, mitä yhteiskunnallinen yrittäjyys on. Mirjami selitti minulle yhteiskunnallisen yrityksen 5 edellytystä: rajoitetun voitonjaon, arvopohjan, sosiaaliset innovaatiot, skaalautuvuuden ja yhteiskunnallisuuden vaikuttavuuden. Remake vastaa näihin kaikkiin. Sen osakassopimus on räätälöity takaamaan rajoitettu voitonjako ja kaikki  toiminta pohjautuu vahvasti arvoihin. Sosiaaliset innovaatiot näkyvät mm. uudenlaisissa tavoissa tarjota työllistymismahdollisuuksia työttömille. Skaalautuvuutta on ajateltu myös laajemmasta näkökulmasta, eli ei niinkään täsmälleen saman toiminnan kopioimisena vaan ennemminkin toimintamallin monistamisena. Ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy sekä suoraan yrityksen ydintoiminnan kautta että ottamalla aktiivisen roolin yhteiskunnassa.

Kysyin Mirjamilta myös mitkä hänen ominaisuutensa ovat tehneet hänestä itsestään menestyneeen yhteiskunnallisen yrittäjän. Tärkeimmäksi hän nosti rohkeuden, jopa tietynlaisen punk-asenteen. Ja toiseksi hyvän huomiointikyvyn, liittyen sekä muiden ihmisten havainnointiin ja ymmärtämiseen että itsensä ymmärtämiseen. Varsinkin pienessä yrityksessä omat tunteet ja olotilat vaikuttavat toimintaan paljonkin, joten niitä on tärkeä ymmärtää.

Sain paljon ajatuksia ja pohdittavaa, sekä inspiraatiota omaan toimintaan. Kiitos Mirjami!

Mirjami pukeutuneena Remaken tuotokseen

1 kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *