Tämä viikko 100: Berliini

Berliini, Saksa
Raiteet vie

Berliini, Saksa 17.-23.9.2015

Kolmas viikko Berliinissä kissavahtina. Viikonloppuna seikkailimme ympäriinsä, nähtyä tuli mm. interaktiivinen Berliini-museo ja ydinsuojabunkkeri, katutaidekierros ja Berliinin muurin graffitit, sekä levymessut ja ruokarekkoja. Siinä olikin sitten niin paljon ohjelmaa, että loppupäivät ovat kuluneet kotikulmilla kuntosalivisiittien, ruokakauppareissujen, läppärin ääressä istumisen ja kissojen hellittelyn merkeissä.

Berliini, Saksa

Story of Berlin -museon bongasin keväällä Journey Diary -blogista. – Kiitos Jenna hyvästä vinkistä, paikka oli todella mielenkiintoinen!

Ensin saimme opastetun kierroksen kylmän sodan aikana rakennettuun ydinsuojabunkkeriin, jossa sai hyvän kuvan siitä, millaista elämä siellä voisi olla. Tai mitä se olisi voinut olla kylmän sodan aikana. Sänkyjä vieri vieressä kolme päällekkäin, ei mitään yksityisyyttä, tarjolla pelkkää purkkiruokaa ja trooppinen ilmasto niin lämmön kuin kosteuden suhteen. Bunkkeria ei onneksi koskaan tarvittu ja nykyaikainen tekniikka mahdollistaisi jo hieman mukavammat olosuhteet.

Opastetun osuuden jälkeen tutustuimme varsinaiseen museoon, jossa oli mielikuvituksellisesti esitelty Berliinin historiaa viimeisen 800 vuoden ajalta. Kokonaisia huoneita oli lavastettu tietyn aikakauden mukaan, ääni-ja valoefektit olivat käytössä ja joka puolella oli mielenkiintoisia yksityiskohtia. Syventävää tietoa löytyi riittävästi ja mikä parasta, lähes kaikkeen sai koskea!

Story of Berlin, Berliini, Saksa

Berlin Alternative Tours tarjoaa päivittäin tippipohjaisia opastettuja kierroksia Berliinin “vaihtoehtokulttuuriin”.  Me liityimme sekalaiseen joukkoon lauantaina, vaikka emme ihan yhtä katu-uskottavilta kai näyttäneetkään kuin suurin osa muista osallistujista.  Näimme paljon katutaidetta ja kuulimme taiteilijoista teosten takana sekä opimme Berliinin lähihistoriaa uudesta näkökulmasta.

Street art by SOBR in Berlin

Kävelyn ohessa tutustuimme muutamaan mielenkiintoiseen Berliinin kolkkaan, kuten Yaamiin (Young African Art Market), jonka biitsibaarissa pidimme oluttauon.

Alternative Tour of Berlin

Oppaamme tiesi paljon ja osasi kertoa mielenkiintoisia tarinoita. Niin, ja hän oli sirkustaiteilija, burleskitanssija ja tulennielijä! Asian varmisti kierroksen aikana bongattu tapahtumamainos, jossa oppaamme koreili.

Alternative Tour Berlin

Sunnuntaina kävelimme East Side Galleryn päästä päähän. Tämä säästetty pätkä Berliinin muuria on koristeltu katutaiteella, tosin enimmäkseen aika heikkolaatuisella sellaisella. Tulipa sentään nähtyä livenä maailmankuulu pusukuva.

East Side Gallery

East Side Gallerystä jatkoimme joen vartta pitkin eteenpäin. Päädyimme isolle aukiolle, joka oli täynnä rakennusjämiä ja graffiteja. Siellä tuli aita vastaan ja takaisinpaluun sijasta päätimme kiivetä sen yli toisella puolella odottavalle tielle. Joku oli ystävällisesti asetellut ostoskärryn aidan matalimpaan kohtaan ja sen avulla pääsimme ponnistamaan yli. Muutama muukin siitä kulki samaan aikaan, eli ilmeisesti ihan suosittu reitti.

Molecule Man in Berlin

Matkamme jatkui Independent Label Market -tapahtumaan levylöytöjä ihmettelemään – mukaan tosin tarttui vain yksi kangaskassi, tyhjänä. Tapahtuman piha-alueella oli muutama ruokakoju, josta yhdestä ostimme jamaikalaisia herkkuja illalliseksi ja toisest oluet kyytipojaksi. Piha oleskelualueineen vaikutti mukavalta, mutta myrskytuuli ja alkava sade eivät houkutelleet pidempään hengailuun.

Jamaikalaisen – muun Karibian keittiöön tottuneelle yllättävän mausteisen – ruuan lisäksi olemme tällä viikolla herkutelleet monen muun maan keittiöllä. Korealaisissa burgereissa maistui mukavasti kimchi, thaimaalainen salaatti taas toi tulisuudellaan vedet silmiin, mutta oli silti tajuttoman hyvää. Indonesialaisesta lähiravintolasta löytyi kauan kaipaamaani friteerattua tempeä chilikastikkeella sekä maistuvia kanavartaita satay-kastikkeessa. Muuten olemme kokkailleet kotona, mitä nyt salitreenien jälkeen – kävin neljästi! – mukaan on usein tarttunut lounas lähikaupan kattavasta salaattibuffasta.

Ruokaa Berliinissä

On tämä Berliini vaan ihana kaupunki! Paljon pidempäänkin olisin viihtynyt, mutta uudet seikkailut kutsuu. Lauantaina lennämme Suomeen, yöpyen matkalla Oslon lentokentällä – Park Inn hotellin aamupalabuffa kiiltää jo silmissä… Suomessa meillä on pari viikkoa aikaa kiertää akselia Helsinki-Kokemäki-Hämeenlinna-Luumäki.

Tällä viikolla sain muutkin lähiajan suunnitelmat pakettiin, eli tiistaina 13.10. lennämme Skotlantiin. Siellä meillä on pariksi viikoksi koiravahtipaikka ylämailla! Vahtikeikan jälkeen meillä on noin viikko aikaa pienelle Skotlannin roadtripille ja Edinburghiin tutustumiselle. Sieltä jatkamme yöbussilla (siinä on sängyt!) Lontooseen, jossa vietämme päivän ennen Pariisin lentoa. Pariisissa pysähdymme vain yöpymässä ennen kuin jatkamme matkaa Djerban saarelle Tunisiaan. Kuusi viikkoa Coworking Campia muiden nomadien ja yrittäjien kanssa, siitä tulee varmasti mahtavaa! –Vink vink: Campille on vielä paikkoja jäljellä, jos kiinnostaa lähteä mukaan, vaikka edes viikoksi tai kahdeksi! Kustannuksetkaan ei päätä huimaa, varsinkin kun Pariisista saa meno-paluun Djerbaan 145€.

Sunset in Berlin
—–
Viikkoyhteenvetoni on kuvitettu Instagram-otoksillamme sekä Snapchat-kuvillani (tunnukseni on kotonakaikkial). Seuraa vaikka molemmissa!