Tämä viikko 52: Skopje, Thessaloniki ja Ateena

Ateena, Kreikka
Auringonnousu Ateenan satamassa

16.-22.10.2014 Skopje, Makedonia ja Thessaloniki & Ateena, Kreikka

Terveisiä TBEX-matkabloggaajasemman tiimellyksestä! Löysin pienen raon aikatauluistani (tiivistetyn) viikkoyhteenvedon kirjoittamiseen, joten tässä, olkaapa hyvä!

Perjantaina pakkasimme jälleen kerran tavaramme rinkkoihin, talletimme ne vuokranantajan auton takaluukkuun ja hyppäsimme taksiin kohti Matka-kanjonia. Tämä noin puolen tunnin matkan päässä Skopjen keskustasta sijaitseva luonnonnähtävyys oli kerrassaan upea vierailukohde!

Matka-kanjonilla

Kanjonin reunaa pitkin kulkee kävelypolku, jonka kuudesta kilometristä me kävelimme ehkä puolet. Tarkoitus oli oikeastaan kävellä vain vähän matkaa, muttei millään maltettu olla kurkkaamatta vielä seuraavan (ja seuraavan ja seuraavan) mutkan taakse.

Upea Matka-kanjoni

Ihan alkupäässä meillä oli seurana kokonainen koululuokallinen teinejä, jotka pitivät kovaa meteliä ja tukkivat polun selfieitä ottaessaan. Onneksi eivät kovin pitkälle jaksaneet kulkea ja enimmäkseen saatinkiin olla ihan omassa rauhassa.

Valokuvapysähdys muutaman metrin välein...

Illalla vuokraemäntä vei meidät ensin syömään ehkä parhaita kebabeita (=jauhelihavartaita) ikinä ja sen jälkeen kotiinsa yhdeksi (lyhyeksi) yöksi. Myöhäisin aamubussi Thessalonikiin lähti kuudelta(!), joten näimme bussista hienon auringonnousun kukkuloilla. Matkan varrella oli muutenkin aivan mahtavat maisemat, kanjonin pohjalla virtaava joki ja kiemuraisia vuoristoteitä.

Thessalonikiin saavuimme puolen päivän aikaan ja lähdimme tutkimaan kaupunkia hotelliin asettumisen jälkeen. Kaupungin järjestämällä bussikierroksella sai hyvän yleiskuvan kaupungista, jonka jälkeen lähinnä kävelimme ympäriinsä aina välillä syömään/juomaan pysähdellen. Aurinko paistoi ja meri välkkyi rantabulevardilla, ja illemmalla Ladadikan alue tarjosi viihtyisät puitteet ruokailulle. Kreikkalainen ruoka on sitten hyvää!

Me ollaan Thessalonikissa!

Suurin osa sunnuntaista kului junassa Thessalonikista Ateenaan ja sen jälkeen kodiksi asettumisessa Ateenan Airbnb-asunnossamme. Sanon tämän varmaan joka kerta, mutta onpas mukava Airbnb-kämppä meillä täällä. Maanantaina tehtiin enimmäkseen töitä, mutta myöhään iltapäivällä käytiin kävelemässä Akropoliksen ympäri. Siis ihan kirjaimellisesti ympäri, sillä ei käyty vielä sisällä. Antiikin raunioita näkyy muutenkin siellä täällä ja ensivaikutelma kaupungista on positiivinen. Eloisa, hektinen, mutta samalla rento.

Hienot näkymät Akropolikselle

Tiistaina osallistuin ensimmäiselle TBEX:iin liittyvälle jutulle, eli koko päivän purjehdukselle Ateenan edustalla sijaitsevalla Aeginan saarelle. Retki alkoi seitsemän aikaan aamulla ja satamassa meitä odottikin näin upea auringonnousu. 8-hengen purjeveneellä matka Aeginalle kesti reilut kaksi tuntia, joka meni ihan hujauksessa nauttiessani aalloista ja auringonpaisteesta.

Auringonnousu purjehtimaan lähtiessä

Perillä Aeginassa meidät vastaanotettiin ouzon ja pistaasipähkinöiden (paikallinen herkku!) kanssa, jonka jälkeen kiersimme bussilla saaren nähtävyyksiä. Muutama vaikuttava antiikin ajan raunio, kymmeniä pikkukirkkoja vuoren rinteellä, keramiikkapaja ja merimaisemia.

Purjevene Aeginan edustalla

Kävimme myös treffaamassa saaren pormestaria ja syömässä vatsamme täyteen paikallisessa ravintolassa.

Aeginan saarella

Paluumatkalla aurinko loihti meille kunnon näytöksen laskiessaan. Tässä yksi esimerkki. Kamerasta löytyy ehkä sata muutakin kuvaa…

Auringonlasku merellä

Keskiviikkona osallistuin ruokakierrokselle aamulla. Tosi paljon mielenkiintoista tietoa kreikkalaisesta ruuasta ja siihen liittyvästä historiasta sekä monenlaisia maistiaisia. Kierroksen jälkeen kävin kotona torkahtamassa (rankkaa tuo syöminen ja kävely) ja suuntasin sen jälkeen Travel Massiven järjestämiin TBEX:in ennakkobileisiin. Paikallisen InnovationHubin tilat täyttyivät matkabloggaajista, juomasta ja musiikista. Itse vietin suurimman osan illasta pihan puolella, jossa olosuhteet ei olleet ihan niin saunamaiset ja puhumaankin pystyi. Kuulumisten vaihto muutaman ihanan bloggaajatutun ja kourallisen uusia kanssa veikin koko illan ja viimeiselle metrolle piti melkein juosta puolenyön aikaan.

Tällainen viikko. Nyt takaisin TBEX:in pariin :)

—–
Viikkoyhteenvetoni on kuvitettu Instagram-otoksillamme. Käy kurkkaamassa, seuraa jopa!