Tämä viikko 97: Itävalta ja Tsekki

Loket, Tsekki

Innsbruck, Salzburg / Großgmain ja Linz, Itävalta sekä Věžovatá Pláně / Český Krumlov, Loket / Karlovy Vary ja Praha, Tsekki 27.8.-2.9.2015

Keski-Euroopan roadtrip osa 2 vei meidät Itävallan Innsbruckista Salzburgin ja Linzin kautta Tsekin ihaniin pikkukaupunkeihin.

Torstaina teimme vielä aamun töitä viihtyisässä Airbnb-majapaikassamme keräten voimia vuoren valloitukselle. Olihan se rankkaa etsiä parkkipaikkaa Innsbruckin keskustasta ja jonotella Nordkettenin hissien kyytiin… Ensin kiipesimme ylöspäin funikulaarilla, eli sellaisella mäkijunalla ja sitten vielä kahdella gondolalla. Huipulta aukeni aika upeat maisemat!

Seegrubbe, Innsbruck, Itävalta

Innsbruckista ajelimme takaisin Salzburgiin, jossa ystävämme kutsuivat meidät myöhäiselle lounaalle perinteiseen olutpuutarhaan (Biergarteniin). Siellä puut tarjosivat meille kaivatun varjon auringon paahteelta ja livebändi taustamusiikkia. Useimpiin olutpuutarhoihin voi tuoda omat ruuat mukanaan (juomat tulisi ostaa paikan päältä), mutta me emme olleet näin hyvin varustautuneita. Onneksi paikan päältä löytyi valikoima ruokakojuja, joista noukimme lautasillemme erinomaisia salaatteja ja makkaroita.

Yön vietimme jälleen ystäviemme ylimääräisessä asunnossa Saksan puolella. Illalla kävelimme vielä heidän luoksensa Itävaltaan viiniä maistelemaan ja juttelemaan. Suurimman osan puolen tunnin matkasta pääsi kulkemaan pitkin pientä peltoja halkovaa kävelytietä. Takaisin kävellessämme fiilis oli aika taianomainen, kun kuu valaisi seutua ja lähivuoren päällä kajasti linnanraunioiden siluetti.

Perjantaina jatkoimme matkaa Linziin toista ystävää moikkaamaan. Samalla saimme opastetun kierroksen Linzin vanhassakaupungissa, joka oli mielestäni yhtä hieno kuin monen muunkin näkemämme alueen kaupungin, mutta jostain syystä lähes turistiton. Kaupungin Uusi katedraali (Neuer Dom) oli yksi vaikuttavimmista ikinä näkemistäni katedraaleista. Sisältä muuten hyvin jämerä ja pelkistetty, mutta lukuisissa ikkunoissa jokaisessa värikkäät yksityiskohtaiset lasimaalaukset.

Linz, Itävalta

Linzistä köröttelimme illaksi Tsekin puolelle. Ihastuttava Airbnb-majapaikkamme sijaitsi Věžovatá Pláněn pikkukylässä Český Krumlovin lähistöllä. Ihanan iso ja valoisa huone maaseutunäkymillä ja omistaja, joka sai meidät tuntemaan itsemme heti tervetulleiksi, tekivät tästä yhden parhaista Airbnb-kokemuksistamme.

Launtaina teimme tällä roadtripillä tutuksi tulleeseen tapaan aamupäivän töitä ennen turisteiksi muuntumistamme. Ja sitten matkailijoiden (syystäkin) suosima Český Krumlov kutsui!

Český Krumlov, Tsekki

Kaupunki oli kyllä kuin suoraan satukirjasta. Vanhoja koristeellisia taloja, mutkittelevia kapeita katuja ja ympärillä kiemurteleva pikkujoki. Täällä olisi varmasti viihtynyt pidempäänkin!

Yksi suosituimmista aktiviteeteista näkyi olevan joella kelluminen erinäisillä välineillä. Harmi, etten rikkinäisellä polvellani uskaltautunut tähän mukaan, sillä olisi varmasti ollut juuri sopiva aktiviteetti helteiseen päivään. Uima-asutkin olivat jääneet majapaikkaan, kun emme tajunneet, että joessa on mahdollista (ja yleistä) käydä kastautumassa.

veneilijät, Český Krumlov, Tsekki

Český Krumlov oli hyvin huoliteltu ja pilkun päälle rempattu, sivukujilta sentään löytyi vielä rosoisuutta tasapainoa antamaan.

Český Krumlov, Tsekki

Illalla kävimme kotikylämme Věžovatá Pláněn vain viikonloppuisin auki olevassa kyläpubissa oluella. Viereisen pöydän paikallisista kukaan ei puhunut englantia (eikä saksaakaan) ja tarjoilijankin kanssa saimme kommunikoida ilman yhteistä kieltä eleitä lukuunottamatta – opin, että Tsekeissä numero yksi näytetään peukalolla.

Sunnuntaina ajelimme etelästä pohjoiseen Loketin kylään. Joenmutka eristi kylän keskustan lähes omaksi saarekseen ja kaiken keskellä kohosi keskiaikainen muhkea kivilinna. Jälleen yksi ihana esimerkki Keski-Euroopan vanhoista kaupungeista: mukulakivikatuja, kapeita sivukujia, värikkään koristeellisia taloja ja tunnelmallisia aukioita.

Loket, Tsekki

Loket oli suosikkimme Tsekissä. Kolme yötä oli meille juuri sopiva visiitti: syntyi se mukavan kotoisa fiilis paikkojen tuttuudesta, muttei vielä ehtinyt kyllästyä pienen kylän rajattuun tarjontaan.

paku, Loket, Czech

Tiistai-iltana teimme retken Karlovy Varyn tunnettuun kylpyläkaupunkiin. Jälleen yksi upea vanhakaupunki, hieman koristeellisempi ja kuumien lähteiden ympärille rakennettu. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli se, että suuri osa kaupungissa vierailevista on ilmeisesti venäläisiä. Kieltä kuuli ympärillä paljon ja toisin kuin muualla Tsekissä, lähes kaikki kyltit olivat myös venäjäksi.

Karlovy Vary, Tsekki

Turistiaktiviteetti numero 1 oli ostaa posliininen muki katukojusta ja nautiskella siitä kaupungin lähteiden lämmintä vettä, jonka terveysvaikutukset ovat houkutelleet vierailijoita jo satoja vuosia. Mekin seurasimme perässä ja kuljimme lähdehanalta toiselle maistelemassa. Täytyy kyllä myöntää, että minusta ne kaikki maistuivat suurin piirtein samalta: hyvin rautaiselta, väljähtäneeltä kivennäisvedeltä ilman kuplia.

Keskiviikkona ajoimme takaisin Prahaan ja palautimme uskollisesti palvelleen vuokra-automme. Hotellimme sijaitsi keskustan reunamilla, mutta koska keskityimme lähinnä töihin ja menimme ajoissa nukkumaan, sillä ei juuri ollut väliä. Hotelli (Adeba) oli saanut oiekin hyvät arvostelut netissä, mutta meidän ikkunamme alta muutaman minuutin välein kolisteleva juna hieman laski fiilistä. Jos olisimme yöpyneet useamman yön, olisin käynyt pyytämässä huoneenvaihtoa.

Siinäpä se taas oli, yksi viikko pyyhältänyt ohi. Toisaalta tähän viikkoon mahtui niin paljon, että se tuntui paljon pidemmältä ajalta. Seuraavaksi onkin sitten aika pysähtyä hetkeksi, sillä edessämme on kolme viikkoa Berliinissä kissoja ja kotia vahtimassa.

—–
Postauksessa käyttämäni kuvat löytyvät Instagram tililtämme Anywhereism. Käy katsomassa, tai jopa seuraa meitä!

Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursday:ta. Se on kuukausittainen kokoelma Instagram-kuvia hyödyntäviä matkustukseen liittyviä postauksia. Suomessa tapahtuman taustalla ovat Destination Unknown, Kaukokaipuu ja Veera Bianca. Järjestäjien blogeista löydät kokooman kussakin kuussa kirjoitetuista postauksista. Jos haluat osallistua omalla blogillasi, tutustu tarkempiin ohjeisiin. Myös Instagramin kautta voit olla mukana tägäämällä kuvasi #igtravelthursday. Samaisella tägillä löydät paljon hienoja reissukuvia Instagrammista.

11 kommenttia

• Ja teillä reissu sen kuin jatkuu! Mukavaa kodinvahtirupeamaa Berliiniin!

• Maarit sanoo:

Ihanaa, mekin lähdemme maanantaina lentäen Muncheniin ja sieltä Itävaltaan. :) Innsbruck ja Linz jää meiltä välistä, mutta Salzburgiin menemme. Kiva kun on saanut fiilistellä näitä teidän kuvia tuolta päin. Säät näyttää ainakin teitä suosineen!

• mirje sanoo:

Mahtavaa reissua! Säät todella suosivat, välillä liikaakin, sillä kaupunkien kiertely helteellä ei ole enää niin kivaa. Toivottavasti teitä vastassa on yhtä aurinkoiset, joskin astetta viileämmät kelit :)

• Voi miten symppikseltä kaikki näyttää. Puhallettavalla nojatuolilla joelle ja Loket vanhoine Volkkareineen, voi jestas. Kuinka monta vuotta olenkaan haaveillut kiireettömästä Keski-Euroopan vähän syrjäisempien seutujen kiertelystä, mutta aina on tullut tilalle toisenlaiset suunnitelmat. Joskus vielä.

Joskus vielä :D Itselle jäi ainakin hinku liikuskella tällä seudulla enemmänkin ja viettää pidempiä aikoja muutamassa pikkukylässä.

• Jenna sanoo:

Oi, Linz. Mä olin vaihdossa siellä 6 vuotta sitten. Niin huikeita muistoja tuosta pikkukaupungista :) Linzistä on tosiaan lyhyt matka Tsekin puolelle. Huikeita paikkoja kyllä tuolla teidän reitillä!

• mirje sanoo:

Miehenikin oli ollut Linzissä työharjoittelussa, noin 15 vuotta sitten. Paljon oli kuulemma muuttunut siitä ajassa :)