Camino de Santiago päivästä päivään 1-6

Camino de Santiago
Jaakonpolun maisemia

Kävelimme touko-kesäkuussa kolme viikkoa Espanjassa Camino de Santiagon pyhiinvaellusreitillä, suomalaisittain Jaakon polulla. Valitsimme reiteistä suosituimman, eli ns. French Wayn. Aloitimme reissumme Logroñosta ja päädyimme lopulta Ambasmestasiin, eli ihan Santiago de Compostelaan asti emme ehtineet. – Täytyy siis palata vielä joskus takaisin :)

Lisäilin matkan aikana ihan joka päivä kuvia ja ajatuksia facebook-sivulleni, vaikka nettiyhteyden kanssa välillä olikin vähän niin ja näin. Kokosin nuo kuvat teksteineen blogipostauksiksi, joista tässä nyt ensimmäiset kuusi päivää eli osio Logroñosta Tosantosiin ja sieltä bussilla Burgosiin. Yhteensä 79 kilsaa kävelyä plus reilun tunnin pyrähdys bussilla.

Päivä 1

14.5.2014 Logroño – Navarrete

Ekan päivän fiilistelyt ja kuvat ihan omassa postauksessaan Kävelylle Santiago de Compostelaan.

Päivä 2

15.5.2014 Navarrete – Nájera

Camino
Aamunsarastus espanjalaisittain. Täytyy kyllä myöntää, että aamulla klo 7:20 majapaikasta lähtiessämme olimme viimeiset.

Mökki matkan varrelta. Kelpaisi mullekin. Voisin sitten sieltä vilkutella vaeltajille ja tarjota kylmää mehua.

Viinitarhoja riitti tänäänkin. Aivan mahtavia maisemia, kymmeniä vihreän sävyjä ja kirkkaan sininen taivas päällä.

Camino Lisää muodikkaita asusteita (valkoiset urheilusukat käytössä edelleen, eivät vaan näy kuvassa). Tällä kertaa kankaankappale pään päällä suojaamassa. Ekana päivänä paloi otsa ja yritin sitä suojella. Huomiseksi voisi vaikka ostaa hatun.

Camino
Vaeltajien jättämiä kivikasoja. Ja keltaisia nuolia, joita bongaamalla pysyy reitillä. Aika vaikea täällä olisi eksyä, sen verran paljon noita nuolia on tänne viljelty.

Camino Vanhoja kirkkoja on joka puolella ja ollaan käyty muutamaa matkan varrella olevaa ihailemassa. Tämä kuvassa oleva oli sen verran syrjässä, että jäi väliin. Viime yön kylässä Navarretessa oli aivan mahtava barokkikirkko. Kolkko ja massiivisen iso rakennus, jonka kullalla koristeltu yltäkylläinen alttari tarjosi melkoisen vastakohdan.

Maisemien ihailu toimii hyvänä tekosyynä, kun haluaa levätä ja hidastella.

Päivä 3

16.5.2014 Nájera- Cirueña

Camino Aamu alkoi Nájeran kirkon kulmilta. Aamupalaksi kahvi, croissant ja tuorepuristettu appelsiinimehu. Sama tarjolla lähes joka paikassa, croissantin voi korvata paahtoleivällä, munakkaalla tai toisinaan pienellä täytetyllä sämpylällä. Hinta 2,5-4€, paikasta riippuen.

Camino
Vähän isompi heinäpaalikasa :) Tämän varjossa pidettiin pieni evästauko ja syötiin eiliseltä illallispiknikin jämät: chorizoa, paikallista juustoa ja pikkupersikoita.

Kukkasia täällä on joka puolella, varsinkin noita keltaisia (joita en tunnista) isoina puskina. Ja jostain kasvista lähtee kasoittain valkoisia haituvia. Niitä on välillä niin paljon ilmassa, että näyttää kuin lunta sataisi.

Taas jättää sanattomaksi nämä maisemat. Reilu 15 kilsaa käveltiin tänään ja näkymät oli tällaisia. Perillä Cirueñassa oltiin vähän ennen yhtä, eikä tänne meidän pikkuhostelliin ole vielä nyt kolmen aikaan muita ilmestynyt. Tää on vähän välikylä, joten suurin osa saattaa jatkaa vielä seuraavaan paikkaan. Mikäs siinä. Ainakin on huoneessa tilaa, eikä tarvitse jonottaa kylppäriin.

Päivä 4

17.5.2014 Cirueña – Grañon

Camino
Aivan mahtava auringonnousunäkymä partsilta tänä aamuna! Yleensähän multa jää auringonousut näkemättä. Täällä ollaan seiskan jälkeen lähtiessämme yleensä viimeisiä. Tänä aamuna meillä oli aamupala ihan vaan meille kahdelle seiskalta, huomenna on yhteisaamupala puol seiskalta. Ja vielä kun aurinko nousee täällä suht myöhään, niin tulee nousujakin nähtyä :)

Viime yönä hostellissa oli meidän lisäksi vain yksi asukas. Meillä oli siis ihan oma huone. Parvekkeella, kylppärillä ja 8 sängyllä. Välillä paikat täyttyy jo alkuiltapäivästä, toisinaan taas näin.

camino
Siinä joku reippailee jo heti aamutuimaan. Tänään käveltiin lopulta vain 13 kilsaa, sillä seuraavaan kylään olisi ollut vielä noin 5km ja töitäkin pitää saada jossain välissä tehtyä.

Camino Tällaisiä vanhoja kujia kuljettiin yhden kaupungin läpi tänään. Pysähdyttiin kahville ja (ylihintaiselle) cokikselle, sekä ostettiin supermarketista pikniktarpeita. Kirsikoita, juustoja ja chorizoa. Nam!

Camino Sininen taivas ja auringonpaiste hemmotteli meitä vielä tänäänkin. Ja nuo mukavasti kukkivat puut tien varrellla <3

Camino
Maisemia. Mitä näistä nyt enää sanoisi. Ei valittamista.

Unikkoja viljapellossa. Me pysähdytään kuvaamaan niin usein, että kaikki ohittaa meidät. Tai sitten me vaan ollaan niin hitaita?

Siellä häämöttää tämän päivän päätepiste. Vielä viimeinen pikku mäki ylös ja perillä ollaan. Voi istahtaa kahvilan pöytään ja ottaa oluen.

Camino Tämä yö ollaan aika pienessä kylässä,Grañónissa. Kylänraitilla on pari kahvilaa/pubia, kaksi pientä hostellia ja vanha kirkko. Riittää meille.

Päivä 5

18.5.2014 Grañon – Belorado

Camino Aamulla näytti tältä. Tänään oltiin liikkeellä jo hieman seiskan jälkeen, aikaisin aamu tähän mennessä. Hostellin aamupala oli vähän niin ja näin, joten pysähdyttiin myöhemmin toiselle aamupalalle. Vähän kuin hobitit.

Camino Jokaisessa pienenpienessä kylässäkin tuntuu olevan näyttävän iso kirkko. Niin Castildegadossakin, vaikka muuten kylä mahtuikin yhden tien varteen.

Camino Varoitus, radioaktiivisia hiiriä? Ei näkynyt, pieniä mustia lentäviä ötököitä ja suuren suuri kotka kylläkin.

Camino
Villamayor del Rio oli hyvä esimerkki paikallisista pikkukylistä. Vanhoja rakennuksia, paljon kasveja ja kukkasia, ja mukavasti vähän rapistunutta. Tässä kylässä pidettiin hieman pidempi lepuuttelutauko suihkulähteen reunalla. Mun vasen jalka on alkanut vihoittelemaan ja oli pakko antaa sen levätä hetki.

Camino Jänniä kalliomuodostelmia tänään matkan loppupäässä. Onneksi ei ole tarvinnut noin jyrkkiä mäkiä kiivetä.

Camino Beloradon kylä on ihanan värikäs ja sympaattisen vanha. Nyt on sunnuntai ja kylän aukio oli täynnä paikallisia kahviloissa istuskelemassa ja auringosta nauttimassa.

Camino
Kirkontorniin on pesiytynyt kokonainen haikarasuku. Tällaisia mahtavia pesiä, haikaroineen kaikkineen, on näkynyt melkein jokaisen hieman korkeamman tornin päällä. Yleensä tosin vain yksittäisiä.

Perillä! Oikealla hostellin sisäänkäynti. Meidän huoneessa on parikymmentä sänkyä, joten varmaankin joukossa myös kuorsaajia. Siihenkin kai tottuu, pitää olla vaan tarpeeksi väsynyt. Onneksi meillä on sentään kaksi vessaa ja kaksi suihkua, toisin kuin eilen, jolloin sama määrä ihmisiä jakoi yhden wc/kylppärin.

Päivä 6

19.5.2014 Belorado – Tosantos – Burgos

Camino
Ihan kuin ei muuten saisi tarpeeksi harjoitusta, niin piti testata vastaan tulleita kuntoilulaitteita. Aamulla oli aikaa kulutettavaksi.

Villieläimiä matkan varrella :)

Bussia odotellessa. Pidettiin tänään lepo/työpäivä, tosin päädyttiin aamulla kävelemään 5km. Toinen vaihtoehto olisi ollut vaan odotella bussia reilun tunnin verran. Nyt kulutettiin aika kävellen ja hypättiin bussiin vasta seuraavasta kylästä. Aika moni muukin viime yön hostellista tuttu naama löytyi bussista, joten ilmeisen suosittua skipata tämä ennen Burgosia oleva pätkä.

Camino
Tässä kohtaa odoteltiin bussia. Ajakuluksi kuvailin vastapäisiä taloja. Oltaisiin voitu kävellä vielä seuraavaankin kylään, mutta mun vasen jalkapohja on sen verran kipeä, että päätettiin sen sijaan levätä.

Tänään sää oli enimmäkseen harmaa ja pilvinen. Senkin vuoksi kuvia päivältä on aika vähän. Burgosissa ei huomattu ottaa kameraa mukaan iltapäiväkävelylle. Mukavan oloinen kaupunki tämäkin, laitan huomenna sitten jonkun kuvan.