Tämä viikko 5: Barcelona

Rambla del Raval
Rambla del Ravalin värikkäitä taloja

Barcelona, Espanja 21.-27.11.2013

Torstai-aamuna herätyskello pärähti soimaan varttia yli neljä. Säästäväisenä ihmisenä olin varannut meille halvimmat mahdolliset lennot Barcelonaan, lähtöaikana 06:55. Kyllä siitä ylös jotenkin päästiin, syötiin pikainen aamupala (tosin unohdin teeni pöydälle koskemattomana), kasattiin loput levällään olevat kamat kassiin, hypättiin taksiin ja hurautettiin kentälle.

Rakas ystäväni A, jonka luona olimme yöpyneet, lähti reissuun mukaan. Kuulemma meidän kanssa matkaaminen yhdistää yksin ja kaverien kanssa matkailun parhaat puolet. Välillä voi vaellella yksinään ja tehdä mitä haluaa meidän tehdessä päivät töitä, ja illaksi saa kuitenkin seuraa ravintolaan – moni yksin reissaava varmasti tietää miten epämukavalta toisinaan tuntuu istua yksin illallisravintolassa pöytäseurueiden välissä.

Kentällä kaikki sujui hyvin, ehdittiin juomaan kahvit ennen koneeseen menoa eikä kukaan punninnut hieman ylipainoista käsimatkavarana kuljettamaani rinkkaani (kun piti vielä saada mm. iso säkki irtokarkkeja mukaan…).

kentällä valmiina lähtöön

Barcelonan päässä meidän AirBnB emäntä oli järjestänyt meille kuljetuksen lentokentältä ja perillä kämpillä odotti kylmä kuoharipullo. Hyvin siis alkoi tämä etappi. Skumpan tuhoamisen jälkeen ajateltiin käydä nopealla lounaalla ennen töihin ryhtymistä. Kämpän läheltä löytyi mukavan oloinen kebabpaikka, sinne siis. Nopeaa ruokailusta ei tosin tullut, sillä oltiin niin ajoissa liikkeellä, että kesti puolisen tuntia ennen kuin kebab oli vartaassa kypsää. Opittiin siis heti, että lounasta ei kannata etsiä ennen kello yhtä. Myöhemmin opittiin myös, että illallista saa varmemmin kahdeksan jälkeen. Yleensä oltiinkin nälkäisinä paikalla heti, kun ovet aukesi (yhdeltä / kahdeksalta) ja saatiin usein syödä aika rauhassa paikallisten saapuessa vasta meidän lopetellessa.

Kotikatu Barcelonassa

Illalla käytiin kävellen tutustumassa meidän kämpän lähistöön. Alueen nimi on Raval, muutama minuutti Ramblalta mutta paljon piemmällä turistimäärällä. Kivan tuntuinen alue, särmikäs, monikulttuurinen ja täynnä mukavia kahviloita, ravintoloita ja baareja. Ekaksi illaksi päädyttiin, aika ennalta-arvattavasti, nauttimaan tapaksia ja punaviiniä (Cafe Lapaciencia). Nam. Matkan varrelta, Rambla de Ravalilta löytyi iso kissa.

Rambla del Ravalin kisu

Perjantaina tehtiin päivä töitä ja sovittiin A:n kanssa viideksi treffit Katalonian historian museoon. Sinne oli meiltä mukava kävelymatka, josta loppuosa rantabulevardilla merinäkymien kera. Itse museo oli todella hienosti toteutettu, rekonstuoituja taloja ja tiloja sekä paljon mahdollisuuksia kokeilla itse asioita. Esimerkiksi (muovista) haarniskaa, jossa mieheni alla poseeraa. Ilme on aika ritarillinen. Ainakaan noin perjantai-illalla siellä ei montaa muuta näkynyt, saatiin hyvin rauhassa kierrellä ja kokeilla. Ihme kyllä, sillä museo on keskeisellä paikalla ja pääsymaksukin vain 4€. Suosittelen!

Urhea ritari (mieheni)

Museon jälkeen etsittiin meidän AirBnB emännän suosittelema tapaspaikka (Jaica) Barcelonitasta. Suositus osui kohdilleen. Kotiin kävellessä vastaan tuli myös söpö pikku baari (Palosanto), jossa käytiin juomassa muutamat hassunhalvat ja maistuvat drinkit (mojito 3,5€!).

Viikonloppu oltiin varattu turisteilulle. Lauantaina ulos pääseminen kesti melko pitkään ja aloitettiinkin heti lounaalla. Kokeiltiin meille suositeltua lähikorttelin meksikolaispaikkaa (Rosa del Raval). Ihanaa pitkään haudutettua mausteista possua.

Meksikolaisia herkkuja lounaaksi

Lounaan jälkeen päätettiin kävellä, herkut sulattaaksemme, Sagrada Familia katedraalille asti. Matkallakin näkyi useita Gaudin taloja. On ne vaan niin hienoja, enemmän Gaudia tähän maailmaan, sanon minä.

Gaudin mestariteoksia

Sagrada Familian halusi nähdä niin monta ihmistä, että me luovutettiin noin vartin jonottamisen jälkeen. Minä ja mieheni oltiin siellä jo aiemmin käyty, mutta A:lle tuli nyt toinen kerta vain ulkopuolelta ihailua.

Aurinko leikkii Sagrado Familian seinällä

Lauantai-ilta oli varattu meidän firman pikkujouluille (A on hallituksen jäsen, joten kaikki kolme osallistuttiin). Syötiin oikein herkkuillallinen ihan meidän kämpän vieressä olevassa vähän hienommassa raflassa (Cera 23). Niin mureaa pihviä ja jälkkäriannoksessa yllätyksenä paukkukarkkeja. Pikkujoulut jatkuivat vielä läheisessä Gin Tonic baarissa (Pesca Salada) muutaman drinkin verran. Siellä oli listalla yli 20 eri giniä tonicin seuraksi.

Sunnuntai-aamu oli taas hieman hidas ja jälleen ensimmäisenä ohjelmanumerona liikkeelle lähdön jälkeen oli lounas. Tällä kertaa gourmet-burgereita (La Informal). Hirmuhyviä ja jättimäisiä. Vatsat täynnä sitten lyllerrettiin A:n kanssa ympäri ämpäri Barri Goticin kaupunginosan pieniä katuja, kierreltiin butiikeissa ja ihasteltiin vanhoja taloja. Lopuksi vielä kuumaa kaakaota (tai paremmin sulaa suklaata) ja churros-munkkeja Plaza Reialin ulkoterassilla. Tämä kaikki vaatikin jo lepotuokiota kotona. Illallakaan ei jaksettu muuta kuin korttelin toisella puolella olevaan kuppilaan (Zelig), josta sai hyvää pastaa. Ja niin suurina annoksina, että taas oli ähky. Tän viikon jälkeen kaipaa kyllä jotain kunto- ja ruokakuuria.

Kuumaa suklaata ja churroja

Maanantaina oli taas töiden teon aika. Treffattiin A lounaalla paikallisessa kuppilassa, meidän eka varsinainen Päivän Menu täällä (Restaurante Victoria). Ja siihenhän kuuluu juoma, eli me miehen kanssa otettiin vettä ja A sai sitten koko pullollisen punaviiniä itselleen. Siinä ympäri katsellessani mietin, että miten ne ihmiset saa yhtään mitään tehtyä lounaan jälkeen, kun monella yksinään syövälläkin oli se kokonainen punkkupullo pöydässä ja ainakin meidän lähinaapuri näytti sen kokonaan tyhjentävän.

Maanantai oli A:n vika päivä Barcelonassa, joten pitihän sitä vielä saada tapaksia illalliseksi. Tällä kertaa testattiin joku vastaan tullut kivan näköinen paikka, joka nimi ei jäänyt muistiin ja kuittiakaan en löytänyt tähän hätään. Hyvät tarjoilut sielläkin oli. Kertakaikkisen hieno keksintö nuo tapakset.

Tiistai menikin kokonaan koneen ääressä, valmistautuen tulevaan internet-paastoon. Illalla käytiin sentään ulkona syömässä perinteisiä herkkuja. Eli paljon lihaa, aiolia ja viiniä. (Meson David) Aika syömäpainotteinen tämä meidän Barcelonan osio… Tästä postauksestakin varmaan puolet kertoo siitä mitä ja missä syötiin. No eipä me todellisuudessakaan paljoa muuta tehty.

Keskiviikkona (jolloin tätä kirjoitan) on tiedossa kämpän luovutus ja siirtyminen seuraavaksi 15 päiväksi Serenade of the Seas risteilyalukselle. Jännittää! Jonkinlainen nettiyhteys laivalta ilmeisesti löytyy, mutta se maksaa maltaita. Se tarkoittaa siis parin viikon taukoa Facebookiin yms. sosiaaliseen mediaan. Aika rajua. Kesktitymme siis lukemiseen, kirjoittamiseen ja opiskeluun. Ja syömiseen. Tosin kaiken tämän Barcelonan syöpöttelyn jälkeen myös laivan kuntosalille pesiytyminen voisi olla kannatettava idea. Laivakertomuksia siis tulossa parin viikon päästä, ensi viikon “Tämä viikko” postaus jää mitä ilmeisimmin väliin.

Kaikki postauksessa käyttämäni kuvat löytyvät Instagram tililtämme Anywhereism. Käy katsomassa, tai jopa seuraa meitä!

Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursday:ta. Se on viikottainen kokoelma Instagram-kuvia hyödyntäviä matkapostauksia. Suomessa tapahtuman taustalla ovat Destination Unknown, Kaukokaipuu ja Running with Wild Horses. Järjestäjien blogeista löydät listauksen kullakin viikolla kootuista postauksista.
Jos haluat osallistua omalla blogillasi, tutustu tarkempiin ohjeisiin. Myös Instagramin kautta voit olla mukana tägäämällä kuvasi #igtravelthursday. Samaisella tägillä löydät paljon hienoja reissukuvia Instagrammista.

2 kommenttia

• Satu VW sanoo:

Ha ha, aamuskumpalla on hyvä aloittaa uuteen kaupunkiin tutustuminen! :)

Ja aikaiset aamulähdöt ovat NIIN tuttuja, huomenna lennän muksujen kanssa Englantiin ja olo on lähinnä hämmentynyt siitä että lento on vasta iltapäivällä. Siis miten niin me ei lähdetä klo 04:00 junalla kohti lentokenttää??

• Komppaan Satua, aamupalat ovat parhautta!