Tämä viikko 26: Florida ja risteily

Kennedy Space center
Avaruussukkula Atlantis

Antigua, Guatemala; Cape Canaveral & Orlando, Florida; Atlantinristeily; Nassau, Bahama; San Juan, Puerto Rico 17.-23.4.2014

Torstai oli hyvin pitkä reissupäivä. Kello pärähti aamulla vähän ennen seitsemää, jotta ehdittiin vielä hyödyntämään hostellin ilmainen aamupala ennen kentälle lähtöä. Oltiin varattu yksityinen kuljetus, koska ryhmäbusseja ei mennyt sopivaan aikaan (oltaisiin joko jouduttu lähtemään aamuviideltä tai sitten ysiltä, joka oli mun makuun hieman liian tiukka aikataulu, varsinkin kun pääsiäistorstaina voi olla ruuhkia ja viivästyksiä normaalia enemmän). Antigua on täynnä matkatoimistoja, mutta ilmeisesti ne kaikki myyvät samoja matkoja, sillä kysyimme kuljetusta neljästä eri paikasta ja niissä kaikissa oli täsmälleen samat ajat tarjolla.

Eli yksityisellä kyydillä mentiin. Se oli puolisen tuntia myöhässä, koska oli juuttunut ruuhkiin ja hieman jo hermoiltiin siinä hostellin edessä seisoessamme. Matkaan päästyämme kaikki menikin ihan täydellisesti, kaikki ruuhkat oli vastakkaisella kaistalla ja me köröteltiin lentokentälle pikavauhtia uuden auton pehmeässä kyydissä. Lähtö- ja turvatarkastus meni kävellen läpi ja oltiin lopulta portilla 50 minuuttia hostellilta lähdön jälkeen. Olin, aiemmista sählingeistä oppineena, varannut reilusti aikaa ongelmille. Joten koska mitään ei sattunut, meillä oli yli 3 tuntia aikaa kentällä. No, saatiin ainakin loput paikalliset rahat kulutettua tuliaisiin.

Guatemala City airport.

Kentän tuoleja tuli kulutettua lopulta enemmänkin, sillä meidän lento lähti yli pari tuntia myöhässä. Ja kun päästiin perille, niin Fort Lauderdalen päässä oli huimat maahantulojonot. Ensimmäinen tunti vierähti ylimääräisessä jonotushuoneessa, jonka jälkeen vasta päästiin varsinaiseen maahantulotarkastushuoneeseen jonottamaan. Siihen vielä päälle jonotus autonvuokraustiskille autoa noutamaan, niin päästiin liikkeelle vasta puoli yhdentoista aikaan. Dollar autovuokraamossa kaikki meni kyllä jonottamisen jälkeen sujuvasti, sai jopa itse valita auton rivistä. Otettiin sininen, niin löytyy helpommin parkkipaikalta – jostain syystä suurin osa autoista sielläpäin on joko valkoisia tai mustia.

Koska ajatuksissani (joissa lento oli ajoissa ja maahantulojono lyhyt) olin ajatellut meidän pääsevän auton kanssa liikkeelle viimeistään seiskan aikaan, olin varannut meille hotellin perjantaisen kohteemme, Kennedy Space Centerin, läheltä. Ajomatka oli reilut 200 mailia eli oltiin perillä puoli kahden aikaan yöllä, vaikkei pysähdytty matkalla muuta kuin kahdella drive-through luukulla. Ensin ämpärillinen kanaa ja hunajasinappidippiä KFC:stä (helppo syödä ajaessa) ja sitten vielä isot kahvit 24h mäkkäristä.

Vaikka nukahdettiin lähes heti hotlalle päästyä, jäi yö turhan lyhyeksi, sillä aamulla oli kiire nousta ja lähteä avaruutta tutkimaan. Ennen kymppiä oltiin jo Kennedy Space Centerin pihamaalla, valmiina tutustumaan avaruuden ihmeisiin. Avaruudessa kuvattuja 3D-filmejä, pienoismalleja, oikeita raketteja, avaruussukkuloita, astronauttien esineistöä. Hienosti tehtyjä multimedia esityksiä ja paljon uutta tietoa.

Cape Canaveral, Florida

Meillä kävi huipputuuri vierailuajankohdan kanssa, sillä muutamaa päivää aiemmaksi suunniteltu avaruusaluksen (space craft) laukaisu oli jouduttu huonon sään takia siirtämään juuri meidän vierailupäivälle! Tosin meidänkin päivänä oli aika huono keli ja ihan loppuun asti jännättiin, päästäänkö alusta laukaisemaan. 50-50 oli mahdollisuudet jossain vaiheessa, mutta kyllä se sinne taivaalle singahti. Kovin lähellä laukaisua ei tietenkään voi olla, mutta keskuksen katsomosta nähtiin lähtöpaikka lahden ylitse. Yksityiskohtia, eikä oikeastaan itse sukkulaakaan, erottanut, vaan ainoastaan kirkas valo näkyi katsomoon asti. Vaikuttavinta oli ehkä ääni, joka hiljalleen vahvistuen ärjyi lahden yli ja täytti tilan.

Kennedy Space Center, Florida

Takaisin itse keskuksessa kokeltiin vielä sukkulanlaukaisusimulaatiota, joka oli mielenkiintoinen, mutta luulen kyllä oikean laukaisun tuntuvan hieman enemmän. Avaruuskeskuksessa oli niin paljon nähtävää, että paikan mennessä kiinni iltaseiskalta meiltä jäi vielä useampi kohde näkemättä. Ei oltu edes tajuttu kellon olevan niin paljon, kun oli joka puolella nähtävää ja koettavaa.

Kennedy Space Center, florida

Lauantaiaamu alkoi shoppailulla massiivisessa retkeilykaupassa. Lähinnä mukaan tarttui täydennystä hajonneiden vaatteiden tilalle ja Espanjan Caminoa varten tarvittavia kävelykamppeita. Shoppailun jälkeen suunnattiin ihmismassojen mukana Universalin Islands of Adventures teemapuistoon, tarkemmin ottaen siellä olevaan Harry Potter maailmaan. Oli kyllä upeasti rakennettu Tylyahon kylä sinne, jänniä yksityiskohtia joka puolella. Vessassa kuului Murjottavan Myrtin huokailut, postitoimistosta sai pöllöpostileiman kortteihin ja Kolmesta Luudanvarresta kermakaljaa.

Harry Potter World, Florida

Päänähtävyys alueella on Tylypahkan linna ja sen sisältä löytyvä vuoristoradan tapainen uskomaton laite. Itse linna oli todella huolella rakennettu ja massiivinen, ja sitä ehti hyvin tutkia jonottaessaan laitteeseen, sillä jono kiemurteli pitkän matkaa linnan huoneesta toiseen (ja jonotusaika oli pahimmillaan yli tunnin). Itse laite oli yhdistelmä robottikäden päässä olevaa vuoristoratavaunua, erikoistehosteita ja videota. Vaunusta pois noustessaan ihmiset, minä mukaan lukien, haukkoivat henkeään ja toistelivat miten upea laite oli. Piti jonottaa vielä toiseenkin kertaan, sillä mitään tällaista en ollut ennen kokenut. Ihan kuin olisi oikeasti lentänyt ympäri Tylypahkaa!

Sunnuntaina eipä muuta ehdittykään kuin ajella vauhdilla Miamiin, palauttaa auto ja astella laivaan. Adventure of Seas on hiukkasen isompi kuin se laiva, jolla tultiin toiseen suuntaan. Matkustajisto on myös paljon monimuotoisempaa, nyt mukana on ihmisiä vauvasta vaariin, eikä keski-ikä näytä olevan yli kuudenkympin, kuten viimeksi. Me saatiin kanta-asiakkaina hyttiluokan korotus, joten meillä on ihan ikkuna tällä kertaa. Ei tosin ulos, vaan sisäosan promenadikadulle (ajattele Siljan Serenadea ja Symphonya). Siinä on kiva istuskella sohvalla ikkunan edessä ja katsella ohikulkijoita.

Heti maanantaina oli ensimmäinen pysähdys, tällä kertaa Bahaman pääkaupungissa Nassaussa. Ainakin sataman lähellä vaikutti enemmänkin turisteille tehdyltä lavasteelta, jossa päätarkoitus on shoppailla. Me etsittiin hetkeksi kahvila ja nettiyhteys, ja käveltiin sitten lähimmälle rannalle. Vesi oli kylmää (hemmoteltu minä) ja ihmisiä paljon, joten ei menty veteen asti, hengailtiin vaan hetki. Sitten takaisin laivalle, lounasta ja töiden pariin.

Bahamas

Tiistai oli ensimmäinen meripäivä, eikä mitään ihmeempää tapahtunut. Etsittiin hyviä työskentelypaikkoja (tällä laivalla on hyvin vähän sähköpistokkeita) ja virittäydyttiin työtunnelmaan parin loma/matkapaikan jälkeen. Päivällä tuli testattua myös kuntosali ja sen yhteydessä oleva sauna. Oikein hyvä sauna (Suomessa rakennettu laiva!), ja rauhallinen, sillä sain olla siellä ihan omissa oloissani nauttien kunnon löylyistä.

Keskiviikkona aamupäivä istuttiin koneidemme ääressä loungessa, syötiin aikainen lounas ja puolenpäivän jälkeen saavuttiin San Juaniin Puerto Ricoon.

San Juan, Puerto Rico

Joitakin vuosia (6…) sitten asuin täällä vuoden, joten oli mukava palata vanhoille kulmille. Tosin silloin en tietenkään asunut vanhassa kaupungissa risteilysataman lähellä, vaan ihan normaalien ihmisten seuduilla. Ensimmäisenä pysäkkinä San Juanissa oli Starbucks (ilmainen wi-fi!!), joka löytyi vanhasta tutusta paikasta. Muutaman tunnin naputtelun jälkeen käytiin kiertelemässä San Juanin upean värikästä vanhaa kaupunkia.

Illalla nähtiin vielä muutamaa täällä asuvaa ystävääni. Kuulumisten vaihtoa, paljon halauksia, hyvää puertoricolaista ruokaa (mofongo, tostones, amarillos, mayoketsuppia, piña colada). Hyvä päivä!

Seuraava viikko kuluukin sitten merellä, Atlantia ylittäen. Jännää :)

Kaikki postauksessa käyttämäni kuvat löytyvät Instagram tililtämme Anywhereism. Käy katsomassa, tai jopa seuraa meitä! Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursday:ta. Se on viikottainen kokoelma Instagram-kuvia hyödyntäviä matkustukseen liittyviä postauksia. Suomessa tapahtuman taustalla ovat Destination Unknown, Kaukokaipuu ja Running with Wild Horses. Järjestäjien blogeista löydät kokooman kullakin viikolla kirjoitetuista postauksista. Jos haluat osallistua omalla blogillasi, tutustu tarkempiin ohjeisiin. Myös Instagramin kautta voit olla mukana tägäämällä kuvasi #igtravelthursday. Samaisella tägillä löydät paljon hienoja reissukuvia Instagrammista.