Tämä viikko 68: Kalifornia roadtrip

Mission San Juan Capistrano
Aika iso fisu

San Diego, San Clemente ja La Quinta, Kalifornia 5.-11.2.2015

Torstaina otin kaiken irti upeasta Airbnb-majapaikastamme ja istuin koko päivän läppärini takana, enimmäkseen ulkona terassilla vehreän maiseman helmassa. Siinä strategisessa rajakohdassa, jossa jalat on auringossa mutta läppäri vielä varjossa. Siirsin siis tuoliani vartin välein hieman taaemmas. Joskus iltapäivällä tuli seinä vastaan ja aurinko valtasi koko terassin. Siinä kohtaa oli pakko mennä hetkeksi sisätiloihin.

Iltasella kävelimme asuinalueellamme Hillcrestissä. Paljon liikkeitä (joka kolmas tuntui olevan kauneushoitola??) ja kutsuvan oloisia ravintoloita, pikku kerrostaloja ja hienompia omakotitaloja. Jalkakäytävätkin löytyy, eli täällä voisi oikeasti asustella ilman autoa. Illallisella kokeilime hostiemme suosittelemaa Tap and press -kuppilaa, jossa oli tarjolla aivan mahtavia täytettyjä vohveleita (vähän kuin voileipiä) ja pitkä lista pienpanimoiden oluita, asiantuntevan baarimikon ohella.

Perjantai-aamuna käytin vielä viimeisen mahdollisuuden fiilistellä terassilla aamuista sumua kanjonin yllä. Niin rauhallinen fiilis ja raikas ilma. Aamupalan jälkeen kävelin Balboa-puiston läpi muutaman kilometrin matkan eläintarhaan, jossa ihmeteltävää riitti sekä eläimissä (isoja virtahepoja, ei mitään kääpiöversioita!) että lapsilaumoissa. Kolme tuntia hurahti kuin siivillä, ja vielä jäi iso osa puistoa näkemättä Antin tullessa noutamaan.

Balboa-puisto San Diego, Kalifornia

San Diegosta palasimme tunnin verran rannikkoa ylös, San Clementen rantakaupunkiin. Paikasta ei etukäteen tiedetty juuri mitään, olin valinnut sen koska sieltä löytyi kohtuuhintainen majoitus kävelymatkan päässä biitsiltä. Mukava pikkukaupunkihan se oli! Kävelimme heti aluksi rantaan, jossa biitsi jatkui pitkälle keskuslaiturilta. Istahdimme laiturin terassille odottamaan auringonlaskua ja nauttimaan happy hour -drinkeistä ja wingseistä.

San Clemente, Kalifornia

Lauantaina pidimme (lähes) vapaapäivän, enkä tehnyt koneella muuta kuin käsittelin hieman valokuvia. Niitä kertyy hirveällä vauhdilla näin koko ajan liikkuessa… Söimme lounaaksi ihan törkeen hyvää (ja halpaa) meksikolaista jossain pikkupaikassa, kävelimme keskuskadun kaupparivistön ohi rannalle ja siellä vesirajaa seuraillen eteenpäin. Surffarit temppuili aalloissa vierellä ja me jaoimme polun koiranulkoiluttajien, lenkkeilijöiden ja perheiden kanssa.

Pienen lepotauon jälkeen kävimme herkuttelemassa juustoilla, humuksella ja laatuviineillä Cellarissa. Normihintaisena paikka olisi ollut aika lailla meidän hintatason ulkopuolella (15 dollarin viinilasillisia…), mutta sielläkin oli onneksi päivittäin happy hour. Viineilyn jälkeen siirryimme omalle budjetillemme paremmin sopivaan paikkaan, eli paikalliseen pubiin juomaan pari perusjenkkiläistä Bud Lightia.

Sunnuntaina oli taas aika liikkua, eli ajella aavikolle Palm Springsin suuntaan. Heti aluksi pysähdyimme kuitenkin San Juan Capistranon lähetysasemalle. Yli kaksisataa vuotta vanha paikka oli juuri sopiva sekoitus historiaa, tietoa, fiilistä ja rauhallisuutta. Sisäpihan puutarha oli kuin keidas kalalampineen.

Mission San Juan Capistrano, Kalifornia

Vanha kirkkorakennus hurmasi vaatimattomalla juhlallisuudella ja ulkona taas lentelivät perhosten parvet.

Perhonen, Kalifornia

Suurimman osa matkasta ajelimme hieman pienempiä teitä, ensin ruskeiden, kumpuilevien vuorten yli ja sitten yhä enemmän autiomaaksi muuttuvassa lakeudessa. Määränpäässämme La Quintassa olimme juuri ajoissa istahtaaksemme parvekkeelle katsomaan, kun taivas värjäytyi auringonlaskunpunaiseksi vuorten takana.

Maanantai oli taas työpäivä, valtasimme olohuoneen ruokapöydän toimistoksemme ja näpyttelimme menemään tuntikausia. Joskus iltapäivällä siirsimme koneet sivuun ja lähdimme tutkimaan ympäristöä. Lyhyen ajomatkan päästä löysimme Coachella Valley Reserven, jossa saimme ensikosketuksemme aavikkoon. Mukava puolentoista kilometrin polku vei korkeiden palmujen muodostaman, kostean keitaan kautta autiomaan karuun ympäristöön, jossa piikkipensaat ja kaktukset sinnittelivät siellä täällä.

Coachella Valley Preserve, Kalifornia

Tiistaina lähdimme liikkeelle jo aamuvarhaisella, tavoitteenamme olla Joshua Treen kansallispuistossa hyvissä ajoin ennen päivän kuumenemista. Haimme kartan Visitor Centeristä, saimme neuvoja mukavista, lyhyistä kävelyistä ja maksoimme samalla automaksun ($15). Kävelimme kaksi muutaman kilometrin mittaista lenkkiä puistossa, ihaillen aavikon kasvillisuutta ja huikean näköisiä isoja kiviä. Maasto oli mukavan tasaista, polut hyvin hoidettuja, eikä se aurinkokaan niin kovasti paahtanut, sillä koko aamupäivän kävi vilpoinen tuuli.

Joshua-puita, Joshua Tree kansallispuisto, Kalifornia

Aavikolla olikin paljon värikkäämpää kuin olin osannut odottaa. Kiviä löytyi koko skaala punaisesta harmaaseen, ruskeasta mustaan ja kasvit toivat oman osuutensa. Täällä on varmasti tosi upeaa keväällä pensaiden kukkiessa!

Joshua Tree kansallispuisto, Kalifornia

Illalla rentouduttiin majapaikkamme porealtaassa, ulkoilmassa. Aika mukava päivä. Keskiviikkona ei sitten paljoa tapahtunutkaan, hyödynnettiin taas hyvät työskentelyolosuhteet ja linnouttauduttiin läppärien taakse. Tai käytiinhän me kaupoilla, metsästämässä matkakokoista wifi-vahvistinta, joka lopulta löydettiinkin. Nyt saadaan siis heikot wifi-yhteydet toimimaan paremmin ja vähän lisäsuojaa laitteillemma. Samalla reissulla kävimme myös Five Guysin burgereilla herkuttelemassa, ja olihan ne hyviä. In-n-out on silti mun suosikki.

Illalla oli ensimmäinen outo tilanne meidän Airbnb-kokemuksissa, kun omistajapariskunta riiteli hyvinkin äänekkästi olohuoneessa. Me olimme jo sängyssä omassa huoneessamme, eikä oikein tiedetty miten siihen olisi pitänyt suhtautua. Tässä mielessä koko asunnon vuokraaminen on helpompaa, koska silloin ei tarvitse miettiä isäntien kanssa elämistä. Toisaalta nämäkin ihmiset olivat muuten mukavia. Ja meidän kaksi muuta Kalifornian Airbnb-kokemusta tältä reissulta on ollut aivan superhyviä, meillä on ollut oikein mukavat, avuliaat, rennot ja ylipäätänsä ihanat hostit. Omassa asunnossa (tai hotellissa) oltaisiin jääty ilman monia hyviä vinkkejä ja keskusteluita. (Lisää Airbnb-juttuja)

Tällainen viikko tällä kertaa. Vielä hetki Yhdysvaltoja, eli Arizona ja Nevada, sitten Meksikon puolelle!

—–
Viikkoyhteenvetoni on kuvitettu Instagram-otoksillamme. Käy kurkkaamassa, seuraa jopa!

2 kommenttia

• ulla sanoo:

Päivä San Franciscossa takana. Huomenna lento Las Vegasiin, sieltä vuokra-autolla Grand Canyoniin. San Diego, San Simeon ja Monterey meilläkin yöpymispaikkoina. Kiitos mielenkiintoisista postauksista ja hyvistä vinkeistä! Tämä matkan alkufiilis on aina yhtä ihana…