Yksi minulta useimmin kysytyistä kysymyksistä on, miten löydämme majapaikkamme? Lyhyt vastaus tähän on (järjestyksessä) ystävät, Airbnb ja Booking.com (affiliate-linkki). Belgradin asuntomme on 13. Airbnb:n kautta hankkimani majoitus ja olemme käyttäneet palvelua jo kolmella mantereella. Jos olemme jossakin muutamaa päivää pidempään (eikä meillä ole hyviä ystäviä majoittamassa), niin tarkistan aina ensin Airbnb:n tarjonnan. Olen siis palvelun suuri fani (ilman sitä nomadielämämme olisi paljon hankalampaa) ja haluankin nyt jakaa vinkkejäni ja kokemuksiani teille, jotka eivät Airbnb:tä ole vielä kokeilleet.
Antti työn touhussa Belgradin Airbnb-kämpässä
Miksi Airbnb?
Aikaisemminkin olemme varanneet netin kautta lyhytaikaisia vuokra-asuntoja, mutta Airbnb on ihan omassa luokassaan tarjonnan ja turvallisuuden suhteen. Palvelussa on laaja valikoima ympäri maailmaa ja varsinkin Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa sen kautta löytyy todella hyviä ja edullisia vaihtoehtoja. (Kaakkois-Aasiassa taas lyhytaikaisen majoituksen tarjonta on usein niin suurta, että paremmat diilit löytyvät paikan päältä.) Parasta on, että suurin osa asunnoista on ihmisten omia asuntoja (vs. vuokraustarkoitukseen hankitut asunnot) ja ne tuntuvat kodeilta.
Airbnb on turvallinen vaihtoehto, sillä sen takuun ansiosta rahat menevät vuokraajalle vasta vuokrauksen alkamista seuraavana päivänä. Näin et jää huijarien kynsiin. Takuu on voimassa 24 tuntia asunnon Airbnb-esittelysivulla ilmoitetusta sisäänkirjautumisajasta (ei siitä milloin oikeasti saavut paikalle). Airbnb tarjoaa turvaa myös vuokranantajille, sillä se korvaa vieraiden aiheuttamia vahinkoja tiettyyn summaan asti.
Airbnb on usein huomattavasti edullisempi vaihtoehto hotelleihin verrattuna, varsinkin kaksin tai isommalla porukalla liikkuessa. Oikeastaan kaikissa Euroopan kaupungeissa, joissa olen majoitusta etsinyt, on yhden makkarin Airbnb-asunnon kätevällä sijainnilla saanut halvemmalla kuin perushotellihuoneen (esimerkiksi Pariisissa maksoimme 49€ ja Ljubljanassa 39€ per yö). Enemmän tilaa, hyvät varusteet (pyyhkeet, petivaatteet, ruokailu-ja kokkausvälineet jne., usein myös esim. pesukone) ja oma keittiö kokkailuun, eli yksinkertaisesti vaan paljon parempi diili. Yksin ja kaksin matkustaessa, varsinkin lyhyempiä aikoja, kannattaa katsoa myös vuokrattavat huoneet (kokonaisten asuntojen sijaan), niitä saa yleensä vielä edullisemmin ja kaupan päälle tulee paikallinen kontakti.
Useimmat tapaamamme vuokranantajat ovat olleet todella mukavia ja tuntuneet oikeasti välittävän hyvinvoinnistamme. Hotelleissa kohtelu on usein hyvin persoonatonta, kasvotonta, mutta Airbnb:n kautta olemme tavanneet monia mukavia ihmisiä. Ja kuinka monesta hotellista joku tulee ilman korvausta hakemaan sinut rautatieasemalta saapuessasi? Airbnb isäntämme ovat tehneet näin useita kertoja. Chicxulubin isäntämme jopa noukki meidät kyytiinsä Meridasta (jossa itse asui) ja ajoi meidät sen puolisen tuntia vuokra-asunnollemme. Ja sama vuokra-ajan loppuessa. Täällä Belgradissa taas vuokraemäntämme vei hammassärkyisen Antin läheiseen hammaslääkäriin ja toimi tulkkina kaikkien kolmen käynnin aikana.
Ljubljanan kämppämme makkarista oli näin kivat näkymät
Vinkkejä varauksen tekemiseen
Mieti, mitä olet etsimässä. Mitä ehdottomasti haluat asunnolta (sijainti, keittiö, wi-fi)? Mikä olisi kiva lisä? Minkä hintaista asuntoa etsit?
Hae asuntoja haluamallesi ajalle. Voit lisätä suodattimia (esim. internet, pesukone) ja rajata aluetta kartalla. Muista, että haussa näkyvään päivähintaan lisätään vielä Airbnb-palvelumaksu (6-15%) sekä usein siivousmaksu (10-30€, vuokranantajan asettama). Monissa asunnoissa on tarjolla myös kuukausihinta, joka on huomattavasti edullisempi kuin päivähinta. Toisinaan jo viikkohinta on edullisempi päivähintaan verrattuna. Jos siis viivyt pidempään, kannattaa tarkistaa nämä hinnat. Vaikket viipyisikään koko kuukautta, voit ennen varauksen tekoa neuvotella vuokranantajan kanssa alemman hinnan käyttämisestä.
Kun käyt ilmoituksia läpi, lue aina arvostelut ja mieti myös mitä rivien välistä löytyy. Suorastaan negatiivisia arvosteluja näkyy hyvin harvoin, mutta on hyvä miettiä mistä asioista ei ole kirjoitettu. Puhutaanko esimerkiksi enemmän asunnosta vai vuokranantajasta? Jos keskitytään vuokranantajan kehumiseen, itse asunnossa ei ehkä ollut mitään erikoista, ehkä puutteitakin, mutta mukava isäntä jätti silti hyvän mielikuvan. Jos taas puhutaan paljon asunnosta, muttei vuokranantajasta, niin silloin palvelu ja ystävällisyys ei ehkä ole ollut mielenpainuvaa. Pari kertaa olemme vuokranneet asunnon, jolla ei vielä ole ollut arvosteluita. Molemmat kerrat sujuivat oikein hyvin, mutta olen myös kuullut miten uusi vuokranantaja ei aina ole osannut ottaa kaikkea tarpeellista huomioon.
Voit tallentaa mieleisesi asunnot Wishlistille (varausnapin alla: Tallenna Wish Listiin). Voit tehdä jokaiselle kohteelle oman listan ja valita onko listasi julkinen vai näkyvissä vain sinulle. Listan kautta pääset suosikkeihisi myöhemmin nopeasti käsiksi.
Hyvä käytäntö on viestitellä vuokranantajan kanssa ennen varauksen tekemistä. Viestin saat lähetettyä majoittajan esittelyn yhteydessä olevan Ota yhteyttä majoittajaan -napin kautta. Ota selvää kaikista sinulle tärkeistä asioista. Meille tärkein kysymys on nettiyhteys ja pyydämme vuokranantajia suoraan kertomaan, jos heidän yhteytensä on heikko tai epäluotettava. Pari kertaa näin on käynytkin. Jos olet liikkeellä ilman autoa, kannattaa kysyä, kuinka läheltä löytyy ruokakauppa ja toimiiko julkinen liikenne.
Airbnb on kasvanut suureksi ja on nykyään hyvin tarkka säännöistään. Majoittajan kanssa voit sopia erikoisehdoista tai hinnoista, mutta ne pitää merkitä palveluun ennen varsinaisen varauksen tekoa. Airbnb itse seuraa tarkasti asettamiaan toimintaohjeita. Kannattaa siis vielä kertaalleen tarkistaa lopullinen hinta ja varauskohtaiset säännöt ennen varauksen vahvistamista!
Tee varasuunnitelma, sillä joskus saattaa käydä niin, että majoitus peruuntuu viime hetkellä. Meille näin on käynyt kerran, sillä Pariisista varaamaamme asuntoon tuli vesivahinko muutamaa päivää ennen saapumistamme. Airbnb tarjosi apua uuden majoituksen löytämiseen ja pystyimme siirtämään jo maksamamme summan uuteen asuntoon. Lisäksi tällaisissa tapauksissa Airbnb tarjoaa 10% lisärahaa uuden majoituksen kattamiseen, jonka voi ilmeisesti käyttää vain kyseisen majoituksen korvaamiseen, ei seuraavaan reissuun muualle (tarkennus Ullalta kommenteissa: tuo korvaussumma ilmeisesti vaihtelee, Ulla oli saanut 20%). Uuden majapaikan etsimisessä auttaa, jos on hakuvaiheessa tallentanut sopivat kohteet Wish Listille.
Tilava vuokrahuoneemme Berliinissä
Onnea majoituksen etsimiseen!
Jos käytät Airbnb:tä ensimmäistä kertaa, tämän Airbnb-linkin kautta saat 30€ alennusta varauksestasi (ja samalla minä saan saman summan omalle Airbnb-tililleni seuraavaa varausta varten).
Lisää samasta aiheesta: Airbnb – entä sitten perillä (vinkkejä valmistautumiseen ja tarkistuslista paikan päälle) sekä 15 Airbnb kokemusta, jossa kerron Airbnb-kodeistamme.
Tuo linkki on kyllä hyödynnettävä. Kiitos kaikista vinkeistä :) Mekin ajattelimme suunnata Pariisiin! Saa nähdä saadaanko yhtä halvalla kämppää ^^
Paitsi ettei se linkki toimi :/
Nyt toimii! WordPress yritti taas olla liian fiksu ja oli “korjaillut” sitä linkkiä…
Moi! Tämä oli hyvä ja mielenkiintoinen postaus ja meille ajankohtainen. Juuri ollaan varaamassa kämppää Miamista Airbnb:n kautta ja kaikki ei ole mennyt putkeen. Olen käyttänyt Airbnb:tä aiemmin ja silloin kaikki meni hyvin ja nytkään ongelma ei ole firmassa vaan tarjoajissa. Ensimmäinen majapaikka peruttiin tuplabuukkauksen vuoksi. Saimme Airbnb:ltä 20 % ylimääräistä rahaa hyvitykseksi korvaavaa asuntoa varten (prosentti mahtaa siis riippua esim. varauksen hinnasta ja kestosta tms jos teillä oli 10%).
Löysimme toisen hyvältä vaikuttavan asunnon ja laitoin viestiä uudelle vuokraajalle. Tämä vastasi ja sanoi, että hinta onkin 1000 dollaria kalliimpi kuin mitä palvelu oli antanut hinnaksi. “Sopiiko tämä hinta teille?” No öö ei :D
Tässä vaiheessa alkoi horjua uskoni palvelun kätevyyttä kohtaan, sillä olen käyttänyt tunteja asuntojen valintaan. Tosi turhauttavaa aloittaa taas alusta. Tämän extra-hinnan ja tuplabuukkauksen on aiheuttanut se, että vuokrausajankohtamme menee uuden vuoden yli. Onko sinulla tietoa, että onko yleinen käytäntö, että vuokraajat voivat muutella hintaa juhlapyhän takia tuolla tavalla “suullisesti”?
Voi harmi, mitä ongelmia! Meillä ei ole tullut vastaavaa vastaan, kukaan ei ole pyytänyt eri hintaa kuin palvelussa eikä ole tullut tuplabuukkauksia tms. Tuo yksi peruuntuminen tuli tosissaan vesivahingon takia. Toisen kerran käytin pikabuukkausta (eli varaus tulee voimaan heti ilman vuokranantajan erillistä hyväksyntää) kontaktoimatta vuokranantajaa ensin. Tämä lähetti heti perään viestin, että oli unohtanut päivittää kalenterin ja perui varauksen. Jolloin siis Airbnb:n näkökulmasta tämä oli vuokranantajan puolelta peruttu varaus ja me saatiin tuo 10% ylimääräistä krediittiä.
Olen seuraillut aika paljon Airbnb-keskustelua ja muutamaan vastaavaan hinnankorotusjuttuun olen törmännyt. Aina jenkeissä ja sesonkiajankohtana (esim. pääsiäinen). Kaikenlaista siis voi sattua, varsinkin, kun tässä ollaan yksityishenkilöiden kanssa tekemisissä. Vaikka Airbnb:llä on tiettyjä sääntöjä ja ohjeistuksia, niin kaikkea ei kai voi valvoa. Edullisuuden, kodinomaisuuden ja mukavuuden hinnaksi tulee siis hieman isompi epävarmuus kuin hotelleissa asuessa. Vaikka on mulla käynyt hotelleissa niinkin, että paikalle päästyä on ylibuukattu ja jo varattua huonetta ei löydykään…
Hei!
Kiitos hyvistä neuvoista!
Olen ensikertalainen Airbnb:ssä ja nyt pohdin miten wishlist valitaan julkiseksi?
En löydä valintaa mistään, onko niin että tekemäni muistiinpanot listallani näkyvät nyt kaikille?
Kiitos paljon avusta jo etukäteen!
Sari :-)
Kiitos! Wishlist on oletusarvoisesti julkinen, mutta sen voi vaihtaa yksityiseksi. Mulla ei nyt oo tässä läppäriä, joten en näe mistä säätö löytyy selaimella ja isolla ruudulla. Android appsissa löytyy kun valitsee ylävalikosta sydämen (=suosikit) ja sieltä sitten sen listan, jonka asetukset haluaa muuttaa. Kun lista on auki, oikeassa yläreunassa näkyy kolme pistettä. Niistä klikkaamalla pääsee muuttamaan yksityiseksi.
Moi, ja kiitos hyvistä neuvoista……
ja neuvoa nyt sulta kysyisinkin.
En saa mitenkään yhteyttä Airbnb:hen että voisin asiaani siellä selvitellä, joten ajattelin josko sulla olisi tietoa ;)
Ollaan useita kertoja majoituttu Airbnb:ssä ja kokemukset on olleet hyviä eikä mitään ongelmia ole ollut.
Nyt kävi niin, että varattu majoitus peruttiin samana päivänä kuin meidän piti buukata sisälle. Oltiin bussissa matkalla Gozoon kun sain viestin peruutuksesta. Siis varaus oli 15-17.09.2017.
Mitään ei tarjottu tilalle, vaan jouduimme varaamaan kalliin hotellin.
Ongelma on maksetun rahan palautuksessa. Varaus tehtiin kesäkuussa, ja veloitettiin luottokortilta aikanaan.
Airbnb:n sivuilla palautusta voi pyytää max. 50€ ja todellinen maksu oli 60€.
Majoittaja ei vastaa viesteihin, ja koitin sähköpostin kautta ottaa yhteyttä, mutta sitä osoitetta ei enää ole.
Jos majoittaja ei ole ilmoittanut Airbnb:lle peruutuksesta, hän saa rahat vuorokaudessa, eikö niin ??
Mutta mulla ei ole enää konstia millä voisin koittaa saada sen rahan takaisin joten ajattelin kysäistä sulta.
Luulin että laitan vain sähköpostia Airbnb:lle, selitän tilanteen, ja he hoitavat asian kunnialla loppuun :O
Hei Marjo,
ja onpa ikävä tapaus! Täytyypä tarkentaa postaustani vielä tällaisten tilanteiden osalta.
Peruiko vuokraaja majoituksen Airbnb:n systeemissä, vai saitko viestin muuta kautta? Jos majoitusta ei ole peruttu systeemissä, niin silloin rahat todella ovat siirtyneet majoittajalle vuorokauden kuluessa. Silloinkin Airbnb:n pitäisi kyllä palauttaa kaikki rahat, jos vain pystyt selvittämään tilanteen heille. Yrititkö olla yhteydessä Sovittelekeskukseen vai mitä kautta pyysit hyvitystä?
Moi, ja kiitos kun viitsit vastata :)
Hän perui watsappissa sen majoituksen, (eli ei systeemissä, silloinhan asia olisi ollut kunnossa)
eikä tosiaankaan vastaa mun viesteihin.
Sähköpostiosoite, josta on tullut hänen nimellään niitä vahvistuksia, on vanhentunut …..
Koitin apukeskuksen kautta saada sen hyvityksen, mutta en vaan pääse siellä sellaiseen kohtaan, mihin voisin tilanteeni selvittää. Sekin kohta “pyydä tai palauta rahaa” kertoo, että maksimisumma on 50€.
Kokeilin erilaisia hakusanoja, esim, en saa yhteyttä majoittajaan, mutta en vaan pääse siellä apukeskuksessa eteenpäin.
Tiedän, ja luotankin siihen, että järjestö kyllä palauttaa rahani, kunhan vaan saan jotenkin heihin yhteyttä.
Mä oon aika toivoton tän asian suhteen, enkä tiedä kuinka etenen.
Paljon olen koittanut etsiä tietoa, sitä kautta sinunkin blogisi löysin, mutta nyt on mun konstit vähissä…
Jos sulla Airbnb-konkarina olis joku ratkaisu/ehdotus, otan mielelläni vastaan
:D