Camino de Santiago päivästä päivään 14-22

Camino de Santiago
Sumuinen aamu Caminolla

Kävelimme touko-kesäkuussa kolme viikkoa Espanjassa Camino de Santiagon pyhiinvaellusreitillä, suomalaisittain Jaakon polulla. Lisäilin matkan aikana ihan joka päivä kuvia ja ajatuksia facebook-sivulleni ja nyt kokosin nuo kuvat teksteineen blogipostauksiksi. Tässä Caminomme kolmas ja viimeinen pätkä, eli bussilla Leónista Astorgaan ja sieltä kävellen 93km Ambasmestasiin.

Aiemmat osiot:
Camino de Santiago päivästä päivään 1-6
Camino de Santiago päivästä päivään 7-13

Päivä 14

27.5.2014 (León) – Astorga – El Ganso

Camino
Aamulla napatiin juna Astorgaan, josta jatkettiin kävelyä. Astorgassa oli jälleen upea katedraali, vähän pienempi mutta samantapainen kuin Leónissa. Siellä oli myös tällainen vähän uudempi kirkko, mukavaa vaihtelua.

Tänään otettiin aika rennosti, pysähdyttiin joka kylään kahvittelemaan tai lounaalle. Ja kuviakin tuli napsittu lähes sata.

Tänään 14 km näissä maisemissa. Keltaisten kukkien rinnalle on tullut tuollaisia upean violetteja.

Camino
Tuoreita tapauksia tiellä. Moni tuntuu aloittaneen Leónista tai Astorgasta. Majapaikka löytyi silti hyvin, tosin jäätiin taas “välikaupunkiin”, El Gansoon.

Vuoret lähestyy jo, huomenna päästään kiipeämään. Huh. Kaikkeen sitä ihminen lähtee :S

Päivä 15

28.5.2014 El Ganso – Foncebadón

Camino
Tänään tihutti vettä ja aurinko paistoi, enimmäkseen molempia samaan aikaan. Jotenkin onnistuttiin kuitenkin kävelemään sadealueiden välissä eikä kastuttu kunnolla. Aika lähellä tuli ihan kunnolla vettä, horisontti oli harmaana ja polulla usein lätäköitä.

Upea sateenkaari tuli vastaan aamupäivällä. Kaaren pää näytti olevan ihan muutaman sadan metrin päässä, melkein teki mieli lähteä etsimään aarretta.

Tämä kaveri odotteli talon edessä ja asteli eteen, ilmeinen “rapsuta mua” silmissä. Pitihän sitä totella :) Meinattiin saada seuraa pidemmäksikin aikaa, mutta palasi kuitenkin kotiin.

Camino
Matalaa kanervamaista kasvustoa, paljon värejä, lumihuippuiset vuoret horisontissa. Tällaisia näkymiä tänään. Jos olis enemmän puita, niin tuulis varmaan vähemmän ;)

Tänään käveltiin 12 kilsaa, koko ajan enemmän tai vähemmän ylämäkeä. Huomenna vielä vähän lisää, ja sitten alkaakin pitkä alamäki. Yöksi jäätiin Foncebadónin vuoristokylään, hienot on maisemat!

Päivä 16

29.5.2014 Foncebadón – Riego de Ambrós

Camino
Sumua, sadetta, harmauden keskeltä pilkistäviä väriläiskiä. Tänään käveltiin siis pilvissä. Yllättävän hyvin sujui, vasta vähän ennen päätepistettä kastui alusvaatteisiin asti… Kengänsuiden päälle viritetyt muovipussit on sentään pitänyt jalat kuivina joka päivä. Ostettiin Leónista koko pakkaus pakastepusseja, niin ei tartte enää ruinata majapaikoista.

Tänään käveltiin sumussa ja sateessa 15km, vuoren päälle ja sieltä välillä jyrkkääkin rinnettä alas. Hienoja maisemia, vaikkei kovin pitkälle nähnytkään! – Majatalossa ei ole wifiä ja oma nettimme on täällä niin hidas, että laitan lisää kuvia ja ajatuksia huomenna. Tämän kanssa menee hermot.

— (Seuraavana päivänä postatut) —

Caminn
Cruz de Ferro ristin juurelle jätetään kivi (=synnit), joka on kannettu kotoa asti. Tai noukittu matkan varrelta, jos huijaa kuten me. Tästä pitäisi seurata hyvää onnea loppucaminolle. – Odotin muuten jotain näyttävämpää, kuin tämä yksinkertainen risti metsikössä tien varrella. Jostain syystä ajattelin, että tuolta olisi hienot näkymät, kun se on vuoren huipulla.

Camino
Albergueja, majataloja, on tullut vastaan monenlaisia. Tämä ehkä erikoisin tähän mennessä. Pysähdyttiin teelle ja kävin samalla vessassa, joka olikin reikä majan lattiassa tien toisella puolella. Kätevää vesisateessa… Onneksi ei oltu täällä yötä, taidan olla liian prinsessa tällaiseen. Vaikka ei kai se kovin paljon eroa mökillä olosta syksyllä. Kylmää ja sateista sielläkin on, ja huussi ulkopuolella.

Kiemurteleva polku kanervien(?) joukossa, värit sykähdytti sateessakin.

Päivä 17

30.5.2014 Riego de Ambrós – Ponferrada

Camino
Aamumaisema :) Ihana ystävämme aurinko palasi seuraamme, eikä sadepilviä näkynyt.

Alhaalla laaksossa näkyy päivän ekan etapin päätepiste ja aamiaspaikkamme Molinaseca. Aivan ihanan oloinen kylä, sinne voisi joskus palata vaikka ihan muutamaksi päiväksi lomailemaan.

Tämän päivän matka oli 12 kilometriä, ensin vuoren rinnettä alas pieniä polkuja ja sen jälkeen asutuksen läpi Ponferradan kaupunkiin.

Camino
Tänään yövytään Ponferradassa, isomman puoleisessa kaupungissa. Aivan keskustassa on temppeliherrain 1100-luvulla rakennuttama jyhkeä linna.

Kaksi päivää alamäkiä ja mun jalat on niin kipeinä, etten tiedä miten selviydyin viimeisistä kilometreistä. Muutama rakko, kipeät lihakset, kramppaava pohje, mitä näitä nyt on. Taitaa jäädä Ponferradan linna tutkimatta, pakko vaan lepuuttaa jalkoja, jotta huomenna pääsee taas liikkeelle.

Päivä 18

31.5.2014 Ponferrada – Cacabelos

Camino
Ihanan aurinkoinen päivä tänään! Ensin kuljettiin kylästä kylään ja sitten viinipeltojen halki. Yhteensä 17 kilometriä!

Usemman pysähdyksen taktiikalla jalatkin on vielä kunnossa. Ensin kahvitauko, sitten marketista evästä ja niiden syöminen puistonpenkillä, ja lopulta vielä pysähdys viinikellarilla.

Matkan varrelle osui tänään myös tämä kylä, joka näytti erilaiselta kuin muut. Tuli ihan mieleen Guatemala… Se on varmaan tuo tulivuoren näköinen huippu tuolla takana ja nuo lukemattomat sähköjohdot tien yllä?

Camino
Tämän kertainen albergue on aika jännä. Vanhaa kirkonpihaa kiertää parakki, jossa on kahden hengen koppeja. 5€ pää saatiin siis kunnon sängyt ja oma huone! Kylppärit on tosin pihan perällä ja seinät ei ylety ihan ylos asti, mutta silti. Vielä kun aurinko paistelee mukavasti ja meidän nettikortilla saa 3G nopeuden, niin mukavahan tässä on töitä tehdä.

Päivä 19

1.6.2014 Cacabelos – Villafranca del Bierzo

Camino
Aamun sumuiset vuoret. Ihan alkumatkasta seurattiin tien vartta, mutta onneksi jo muutaman kilsan jälkeen siirryttiin viinitarhoja halkovalle pikkutielle. Sitä jatkuikin perille asti, ylös alas mutkitellen.

Tänään taas viinipeltoja. Ja miten noita voimalinjoja onkin joka paikassa?? Hankala ottaa kuvia, kun aina tunkevat mukaan.

Kaikki kylät ei ole ihan niin hyvässä kunnossa. Suurin osa on kyllä sen näköisiä, että ne on juuri remontoitu. Mietin, että miltä ne kylät näyttää, jotka ei ole caminon varrella. Niihin kun ei tulvi turistien rahaa…

Camino
Tänään käveltiin olemattoman lyhyt 8km ihanassa auringonpaisteessa. Pidemmällekin olisi voinut jaksaa, mutta meillä oli jo majoitus varattuna, kun ihmisiä tuntuu olevan päivä päivältä enemmän. Ja hyvä, että oli varaus, sillä majapaikka täyttyi heti avaamisen jälkeen. Isossa kunnallisessa alberguessa on kyllä vielä ilmeisesti tilaa.

Tämä yö ollaan Villafrancassa. Ja näillä näkymin vielä seuraavakin, sillä meillä on alkuviikosta työpalavereja joita varten tarvitaan kunnon netti. Vuorilta sitä on ilmeisesti vaikea löytää, joten otetaankin Madridin bussi keskiviikkona jo Ambasmestasista. Sinne on 15 km, eli ei oo kiire

Päivä 20

2.6.2014 Villafranca del Bierzo

Camino
Täksi päiväksi jäätiin paikallemme Villafrancaan. Aamulla siirryttiin alberguesta hostelliin. Vaikka alberguen nuori omistajapariskunta oli kyllä aivan ihana. Nainen juoksi aamulla meidän perään, että me ollaan menossa väärään suuntaan, polku menee tuolla… Alberguet vaan sulkee aamupäiväksi ja monilla on sääntö, ettei saa olla kuin yhden yön. Hostellissa meillä on oma pikku huone omalla vessalla, ikkunasta näin mukavat näkymät. 25e! Tähänkin olisi voinut jäädä pidemmäksi aikaa…

Alkuillasta käveltiin tuonne kirkon kulmille illallistamaan. Mitenköhän me selvitään ilman päivän menun yhteyteen kuuluvaa jokailtaista viinipulloa, kun palataan Suomeen parin päivän päästä? :)

Päivä 21

3.6.2014 Villafranca del Bierzo – Trabadelo

Camino
Villafrancasta Trabadeloon. 10km tien vartta… Onneksi liikennettä oli vähän ja välissä oli suurimman osan ajasta tuollainen betoniaita. Vasemmalla oli hienoja maisemia, vuoristojoki virtasi välillä koskena kuohuten. Ja ympärillä kohosi vihreitä huippuja, eli oikeastaan ihan mukavat maisemat.

Väki vaan lisääntyy. Tänään marssittiin välillä hienosti jonossa.

Puita! Aika avarissa maisemissa ollaan enimmäkseen tallusteltu, joten mukava päästä edes muutamaksi sadaksi metriksi metsän siimekseen.

Camino
Tien päässä häämöttää päivän albergue. Oikein mukavan oloinen, paljon tilaa ulkona nauttia auringonpaisteesta :) Toisaalta taas netin kanssa on ongelmia, paksujen kiviseinien läpi ei meinaa signaalit kuulua. Pihalla kuuluu hyvin :) Ulos mekin siis suunnattiin skype-palaveria varten, mutta juuri oikeaan aikaan naapuri päätti ruveta leikkaamaan ruohikkoa laitteella, joka melkein voisi kilpailla suihkukoneen kanssa äänenvoimakkuudessa. Diginomadiongelmia ;)

Päivä 22

4.6.2014 Trabadelo – Ambasmestas (- Madrid)

Camino
Kaveri sanoo heihei, viimeistä päivää kävelyllä viedään. Matkaa oli vain 5km, tosin lopulta reilu kilsa lisää. Ambasmestasin bussipysäkki ei näköjään olekaan Ambasmestasissa, vaan sitä edellisessä kylässä. Aika vauhdilla tultiin takaisinpäin ja just ehdittiin bussiin. Onneksi, sillä busseja Madridiin menee vain yksi päivässä ja meillä oli jo liputkin ostettuna. Ei sinänsä ihme, että missattiin tuo paikka ohi kävellessä, sillä siinä ei ole varsinaista pysäkkiä, pitää vaan tietää, että bussin voi pysäyttää siinä kohdassa…

Polku kulki tänäänkin tien laitaa ja asfaltilla. Ympärillä näkyi kuitenkin upean vihreitä rinteitä. Ja puolimatkasta löytyi mies ja koira pakusta, tarjoamassa tuoretta kahvia lahjoitusta vastaan. Ihan hyvä päivä, vaikka vettä vähän tihuuttikin.

Ohi on! 240km takana, edessä Madridin hostellin pehmeä sänky ja hierova suihku. Edes kadulta kuuluvan juhlinnan ääret ei haittaa, kun uni kutsuu. Onhan sitä jo tottunut kaikenlaisiin kuorsaajiinkiin. Täällä huominen ja perjantaina Suomessa!