Yleisön pyynnöstä tällä kertaa bloggaus työntekoon keskittyen. Monet ovat kyselleet mitä me oikein työksemme teemme, miten se onnistuu, ja miten työhön liittyvät käytännön asiat hoituvat. Yritän siis tässä postauksessa vastata näihin kysymyksiin.
Päätyömme on nettikonsultointiyrityksemme Anywheris Oy:n pyörittäminen. Kohderyhmäämme ovat tällä hetkellä suomalaiset yritykset ja muut organisaatiot, pienistä keskisuuriin. Ulkomaille emme ole vielä töitä tehneet emmekä pyrkineet aktiivisesti saamaan ulkomailta asiakkailta, vaikka emme sitäkään mahdollisuutta ole pois sulkeneet. Kontaktit ovat tähän mennessä löytyneet tuttavien kautta, mutta nyt olemme aktivoituneet myös mainostamaan yritystämme ja olemaan aktiivisemmin netissä läsnä.
Tiivistetysti sanoen me autamme asiakkaitamme hyödyntämään nettiä paremmin. Eli autamme ymmärtämään tarjolla olevia mahdollisuuksia, päättämään omat tavoitteet ja suunnittelemaan miten niihin päästään netin avulla. Ja tietenkin tuemme myös suunnitelmien toteuttamisessa. Joskus käydään läpi koko toiminta, joskus taas keskitytään johonkin tiettyyn asiaan, esimerkiksi miten sivustolle saisi lisää kävijöitä tai miten sisäistä viestintää voisi tehostaa nettityökalujen avulla. (Jos kuulostaa ajankohtaiselta, niin otapa yhteytä, vinkvink!)
Kommunikoimme asiakkaidemme kanssa netin yli, välillä reaaliaikaisesti Skypen tai chatin kautta, välillä taas esimerkiksi sähköpostien, googledocsien tai keskusteluryhmien kautta. Uusia palveluja kehittäessä olemme tarjonneet niitä palautetta vastaan muutamille tärkeiksi kokemillemme tahoille, mikä on ollut hyvin toimiva ratkaisu.
Suoraan asiakkaille tehdyn työn ohella aikaa menee myös asiakashankintaan. Kontaktien etsimiseen, google-mainosten säätämiseen, nettipresenssin ylläpitoon (oma nettisivu, sosiaalinen media, blogit, keskustelut, ym.), kävijäanalyysiin, jne. Osa jokaisesta päivästä kuluu myös alan tapahtumien seuraamiseen. On tärkeää tietää mitä uutta on tulossa ja mitä maailmassa tapahtuu, jotta osaamme auttaa asiakkaitamme paremmin. Jatkuva kouluttautuminen ja uuden oppiminen on myös oleellista. Siksi käytämme paljon mm. Courseraa ja luemme kasoittain kirjoja (tietenkin tabletilta tai kindlestä).
Konsulttitoiminnan lisäksi tuo parempi puoliskoni on vielä jatkanut ohjelmistotöitä vanhalle asiakkaalleen, keskimäärin 15-20 tuntia viikossa. Tämä on varmistanut tasaisesti jatkuvan rahavirran, mikä on helpottanut kovasti uuden yrityksen käynnistämisvaiheessa, jolloin varsinaisen toiminnan tuotot ovat vaihtelevia. Lisäksi meillä on viime vuoden aikana kerättyjä säästöjä suojana niitä kuukausia vastaan, jolloin tuotot ovat menoja pienemmät.
Aamulehdessa ja muutamissa muissa Alma-Median aluelehdissä julkaistusta juttusarjastamme saimme tietenkin myös korvauksen. Itse olen lisäksi ollut kirjoittamassa tieteellistä konferenssipaperia ja journaaliartikkelia, perua tutkijan ajoiltani. Viikottain hoidan yrityksemme kirjanpidon ja muut hallinnolliset jutut. Ja paljon aikaa, tosin palkatonta, minulta on vaatinut yhdistystoiminta. Vaikka puheenjohtajuuteni global.me projektiyhdistyksessä päättyi vuodenvaihteeseen, tänä keväänä tilinpäätös, toimintakertomus ja rahoittajaraportit ovat vieneet muutaman viikon verran työtunteja.
Asiakkaamme ovat siis Suomessa, laskutamme Suomessa sijaitsevan osakeyhtiömme kautta ja maksamme verot Suomeen. Palkkaa olemme nostaneet sen verran kun kulujen kattamiseksi olemme tarvinneet, eli noin 1500e/kk käteen per pää. YEL-vakuutukset, sosiaaliturvamaksut yms. hoidamme kuten Suomessakin asuva yrittäjä. Virallinen osoitteemme on ystävämme luona Vantaalla, koska emme käytännössä ole muuttaneet mihinkään tiettyyn paikkaan vaan matkustamme ympäriinsä.
Diginomadina työskentely on vielä aika uutta ja viisumikäytännöt osin epäselviä. Ennen lähtöämme luimme paljon siitä miten muut olivat asian hoitaneet. Päädyimme selkeästi suosituimpaan linjaukseen, eli koska emme työskentele paikallisten toimijoiden kanssa vaan verkon yli kotimaahamme, niin olemme matkustaneet turistiviisumeilla.
Aina ei ole ollut helppoa, mutta ei kai sen yrittäjyyden kuulukaan olla, missäs se haaste muuten olisi. Maailman kiertely yrittämiseen yhdistettynä ei ole ollut niin vaikeaa kuin olisi voinut olettaa, sillä netti on toiminut joka paikassa vähintään kohtuullisesti ja kommunikointi nykyaikana tapahtuu joka tapauksessa paljolti netin kautta (vaikka olisi samassa kaupungissakin tai jopa samassa toimistossa). Yllättävän hyvin on siis päästy liikkeelle ja suunta on kai vain ylöspäin. Uusien asiakkaiden saaminen ja toiminnan kasvattaminen on nyt pääosassa, jotta päästäisiin keskittymään yhä enemmän konsultointitoimintaan.
Anywheris Oy:n nettisivuilla voit lukea lisää yrityksemme toiminnasta ja ottaa vaikka yhteyttä, jos tarvetta nettikonsultoinnille on. (Tai vinkkaa kaverille, jos tiedät hänen sellaista tarvitsevan!) Sivuille ilmestyy myös vielä tällä viikolla blogi, jossa kirjoittelemme ajankohtaisista netin hyödyntämiseen liittyvistä aiheista ja omista kokemuksistamme. Anywheriksen jokapäiväistä toimintaa voi seurata myös Twitterissä ja Facebookissa. Diginomadina elämiseen liittyviä asioita taas löytyy englanninkielisenä lisää Anywhereism blogista, Twitteristä ja Facebookista.
Eksyin tänne blogiin nyt ekaa kertaa, tosi mielenkiintoista! Diginomadius on meidänkin haave, toivottavasti ei jää haaveeksi.
Toivottavasti blogistani on apua matkalla nomadiuteen! Jos tulee mieleen mitään kysymyksiä, niin ota ihmeessä yhteyttä :)